7 tipů, kterými ZDRAVÍ A POHODA pomůže zvýšit prodeje

Not long ago, health and indulgence lived in separate aisles. A slice of cake was simply a treat, and no one asked about protein content in a muffin. But times have changed.

Today’s consumers expect more from their baked goods. They want foods that feel good and do good for their bodies, their routines, and their values. From protein-packed bread to cakes with clean(er) labels and grains, the definition of what makes baked goods worth buying is shifting.

Here are 7 strategies to ride the Health & Well-Being wave and boost your bakery sales along the way:

Add function (without sacrificing flavor)

As more consumers look for ways to boost their physical and mental well-being through food, functional ingredients have become a priority. Customers are increasingly seeking more protein for energy, fiber for digestion, or adaptogens to manage stress. Over half of consumers (52%) say that high-protein claims influence their bakery purchases, linking protein to key health benefits such as general wellness (77%), immune system support (70%), and improved energy levels (57%).¹

But unlike supplements or meal replacements, baked goods still need to deliver on one essential promise: enjoyment. That’s why the challenge for bakers isn’t just adding functional ingredients, it’s doing so without compromising taste, texture, or freshness.

With Puratos's fiber-rich solutions, it's easier than ever to meet these needs without added formulation complexity. Functional benefits expand your offer into new eating occasions (e.g. pre- or post-workout) helping you reach more consumers with a single recipe.

Let fruit, grains and seeds take the lead

When consumers think about healthier bakery treats, they’re not just thinking about what’s been removed, they’re thinking about what’s been added. Natural inclusions like whole grains, seeds, and fruits send clear quality signals, especially when they’re visible.

According to Taste Tomorrow, 76% of consumers believe fruit makes sweet baked goods healthier, and 60% say whole grains increase a product’s health appeal. These ingredients don’t just enhance perception, they also add texture and flavor.

With ingredients like Topfil Smooth fruit fillings or Smoobees, Puratos helps you create bakery products that look and feel as good as they taste, naturally. Products with visible fruits or grains can justify premium pricing and appeal to health-conscious buyers, especially when highlighted clearly.

Think smaller

Health isn’t just about ingredients, it’s also about behavior. Many consumers are seeking better balance, not restriction. That’s why smaller portion sizes have become a powerful tool in bakery: they allow people to indulge in a mindful, satisfying way without guilt. This is especially relevant in sweet goods, where the desire to treat oneself collides with the intention to eat well.

For example, 65% of consumers say they’d rather reduce their portion size than compromise on taste or skip indulgent moments altogether7.

Smaller formats can also create more flexibility:

  • They work well for on-the-go snacking and café service.
  • They offer a lower price-per-unit for more cautious or health-conscious shoppers.
  • They allow you to highlight premium ingredients while managing costs.

Mini muffins, bite-sized brownies, or half-sized loaf cakes satisfy cravings and support pricing flexibility. And with our versatile range, e.g. Tegral, you can adapt your recipes for any format, while maintaining consistent volume, texture, and shelf life.

Make the label work for you

Vypuknutí koronaviru mělo zásadní dopad na spotřebitele a změnilo způsob jejich života, stravování i způsob nákupování. Nyní se lidé po celém světě více než kdy jindy věnují svému zdraví. A ve zdravém životním stylu hraje zdravé jídlo zásadní roli.

Co je podle spotřebitelů zdravý produkt? V průzkumu z roku 2019 šlo hlavně o odstranění přísad: méně cukru, méně tuku, méně soli. Dnes jde o současné odstranění nežádoucích přísad a přidání takzvaných "power" přísad, které jsou považovány za zdravé a chutné zároveň. Na základě poznatků pocházejících z našeho neustále probíhajícího globálního výzkumu Taste Tomorrow víme, že spotřebitelé po celém světě hledají sladké pekařské a cukrářské výrobky s vyšším obsahem ovoce, nižším obsahem cukru a tuku. Vyhledávají také chleby s velkým množstvím zrn a vyšším obsahem vlákniny. To posiluje již existující trendy pozorované před krizí.

Pro pekaře a cukráře to vytváří příležitost k využití tohoto trendu, což znamená potřebu přehodnotit nabídku produktů a výrobní procesy. I když se může zdát, že v této záležitosti je potřeba hluboké znalosti v oblasti lidské výživy, odpověď nemusí být vždy složitá. Máme pro Vás několik tipů, které Vám na této cestě pomohou:

 

Fermentation is the future

Přidejte zrna

Podle našeho průzkumu Taste Tomorrow 60 % spotřebitelů věří, že přidání ingrediencí, jako je celozrnná složka, do potravin je zdravější, zatímco více než 30 % dokonce hledá zrna ve složení. Chleby, které mají vysoký obsah vlákniny a jsou bohaté na zrna, jsou považovány za zdravé pekařské zboží číslo jedna. Spotřebitelé nepopiratelně chápou zdravotní benefity spojené s konzumací celozrnných produktů. Navíc, zrna dodávají pekařským výrobkům extra chuť a strukturu. Proč je tedy nepřidat i do sladkých výrobků jako jsou muffiny a croissanty?

Speak your customer’s language

Even the most innovative, better-for-you bakery product won’t sell if your customers don’t realize it’s better for them. In a crowded marketplace, communication is as important as formulation, and it must be clear, credible, and visible.

These days, consumers want more transparency about how their food is made, not just what's in it, but how it's sourced, processed, and positioned2. Use simple shelf signs to highlight reduced-sugar, reduced-fat or wholegrain-rich options. Share your ingredient stories on social media. Show that you care not just about selling baked goods, but about nourishing people, too.

Take action today

Your customers want baked goods that support both their well-being and their desire to indulge. As a bakery business, you have the power to give them both, without compromise.

Whether it’s added fiber, less sugar and a smaller portion, customers want products that align with their goals without giving up on taste.

At Puratos, we make that shift easier. Our clean(er) label mixes, functional ingredients, and reliable technical support help you innovate confidently, and grow your business with solutions that work.

Ready to transform your range? Contact your local Puratos representative and discover how we can help you bake better, for people and for the planet.

 

 

Přidejte ovoce

I když zdraví má pro spotřebitele na celém světě stále větší význam, nikdy by to nemělo být na úkor chuti. Spotřebitelé chtějí produkty, které jsou chutné a zdravé zároveň. V době „nového normálu“ má 67 % spotřebitelů tendenci nakupovat více malých dobrot, a to i přes obtížné finanční časy. Věříme, že přidání ovoce do pekařských výrobků je odpovědí. Spotřebitelé vědí, že ovoce je pro ně dobré, a 76 % věří, že ovocné náplně přenášejí sladké pečivo na zdravější úroveň. Přidejte do koláče další kousek ovoce a udělejte z něj dovolené potěšení.

 

 

Transparentnost

Spotřebitelé chtějí transparentnost od pole po vidličku. Více než kdykoli předtím chtějí být informováni nejen o produktu a jeho složkách, ale chtějí vědět i to, odkud své ingredience získáváte, jak své produkty vyrábíte a jaké techniky při tom používáte. Buďte tedy otevření ohledně ingrediencí, které používáte, a sdílejte své skutečné řemeslné zpracování!

Senior Latin American couple buying bread at the bakery wearing facemasks during the COVID-19 pandemic - reopening of businesses

 

 

Kváskový chleba

Zpráva o trendech naznačuje, že od začátku pandemie došlo k pětinásobnému zvýšení vyhledávání výrazu „kvásek“  na Googlu. Spotřebitelé znovu objevují kváskový chléb z různých důvodů: nejen že skvěle chutná, ale je také považován za zdravější. Máte již ve svém portfoliu kváskový chléb?

 

 

Menší porce

Zdraví není jen o přidávání nebo odebírání přísad, ale také o emocionální pohodě člověka. Nabídněte menší porci nebo mini verzi populárního sladkého pečiva jako dokonalý lék na pocit nepohody. Tímto způsobem se spotřebitelé nemusí připravovat o chvíle potěšení!

 

 

 

 

Komunikace

Stále více spotřebitelů plánuje nákupy pečiva v řemeslné pekárně. Řemeslné obchody jsou považovány za nejdůvěryhodnější nákupní místo pokud jde o hygienu a bezpečnost potravin. Je důležité, aby zákazníci věděli, že ve Vašem obchodě máte k dispozici zdravější možnosti. Dejte vědět, které pečivo je plné zrn, řekněte jim, že pracujete pouze s těmi nejlepšími a nejjednoduššími ingrediencemi, že k dovolenému mlsání použijete nějaké to ovoce navíc.

Existuje několik způsobů, jak správné komunikace dosáhnout:

  • Sdělte na svých sociálních sítích a ve svém obchodě, že chcete svým zákazníkům přispět ke zdraví a pohodě, aniž byste museli dělat kompromisy ohledně skvělé chuti a celkové kvality Vašeho pečiva.
  • Přidejte jednoduchou poznámku k výrobkům, které jsou nabité zrny nebo nějakým extra ovocem. Nebojte se zvýraznit pečivo, které je "lepší".
  • Položky rostlinného původu označte obrázkem, visačkou nebo malou cedulkou.
  • Propagujte tyto lepší produkty, na svém webu a sociálních sítích. Zaslouží si zvláštní pozornost.

Lidé po celém světě se snaží žít zdravěji. Proto se ve společnosti Puratos snažíme inovovat a nabízet každý den zdravější řešení a podporovat pekaře a cukráře v tom, aby dělali totéž. Spolu s Vámi můžeme mít naše snažení větší dopad.

Prozkoumejte náš koncept Zdraví a pohoda a získejte další inspiraci.